جهت مشاهده ضوابط و شرایط هریک از تسهیلات، بر روی آن کلیک کنید.
در راستای ارائه خدمات حمایتی به بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفهبگیر، صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها اعطای تسهیلات قرضالحسنه ضروری به مبلغ پانصد میلیون ریال را با شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه قرضالحسنه مستمری بگیران بانکها برای این عزیزان فراهم نموده است. متقاضیان واجد شرایط میتوانند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق به نشانی https://es.sbbiran.ir نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه ضروری
- بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفهبگیر میبایست عضو صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان بوده و حداقل ۱۲ حق عضویت پرداخته باشند.
- مبلغ تسهیلات فقط به حساب بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر وظیفهبگیری که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی و یا وظیفه دریافت مینماید، واریز خواهد شد.
- در صورت فوت بازنشسته یا ازکارافتاده، همسر(ان) آنها میتوانند با پرداخت یکباره ۱۲ ماه حق عضویت، این تسهیلات را دریافت نمایند. چنانچه مستخدم متوفی بیش از یک همسر دائمی داشته باشد، تسهیلات اعطایی به نسبت مساوی بین همسران وی تقسیم میگردد.
- دوره بازپرداخت تسهیلات ۶۰ ماهه و نرخ کارمزد سالیانه ۵ درصد است که ماهانه از حساب حقوقی دریافت کننده تسهیلات کسر خواهد شد.
- تجدید تسهیلات قرض الحسنه ضروری پس از واریز ۲۴ قسط از تاریخ دریافت بلامانع است، منوط به اینکه باقیمانده تسهیلات قبلی همزمان با دریافت تسهیلات جدید تسویه گردد.
- در شرایط افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی به منظور پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات، به هنگام ثبت نام میبایست حداقل از پرداخت ۱۲ قسط تسهیلات دوره گذشته سپری شده باشد.
- علاوه بر تکمیل فرمها و بارگذاری مدارک در سامانه خدمات الکترونیکی، متقاضی می بایست ضمن مراجعه به بانک ذیربط نسبت به تکمیل و امضای فرم انعقاد قرارداد (بین متقاضی و بانک به نیابت از طرف صندوق) اقدام نمایند.
- پرداخت تسهیلات مذکور به زوجینی که هر دو مشترک صندوق باشند، بلامانع است.
- مجموع اقساط ماهانه انواع تسهیلات دریافتی متقاضی (اعم از صندوق و بانک) نباید از دو سوم مجموع حقوق و حق رفاه مستمری بگیر تجاوز نماید.
- ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضی ایجاد نخواهد کرد؛ ضمن آنکه به موارد ارائه اطلاعات اشتباه و یا مدارک ناقص در هنگام ثبت نام، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- پس از انجام کامل ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله تسهیلات دریافتی قبلی و سایر مدارک ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و واجدین شرایط تعیین و به بانک اعلام خواهند شد تا نسبت به واریز وجه به حساب آنها اقدام نمایند.
- در صورت فوت بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر وظیفه بگیر باقیمانده اقساط تسهیلات مذکور توسط صندوق تسویه خواهد شد.
مدارک مورد نیاز دریافت تسهیلات قرض الحسنه ضروری
- تکمیل فرمهای مشخصات فردی، پرسنلی، همسر و فرزندان در سامانه خدمات الکترونیکی
- بارگذاری تصویر مدارک (صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر وظیفه بگیر)
به منظور ارائه خدمات حمایتی به بازنشستگان و ازکارافتادگان معزز، صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها اعطای تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به مبلغ هشتصد میلیون ریال را با شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آیین نامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان برای آنها فراهم نموده است. متقاضیان واجد شرایط میتوانند با مراجعه به سامانه خدمات الکترونیکی صندوق به نشانی https://es.sbbiran.ir نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به فرزندان بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسر وظیفه بگیر و با قید عضویت بازنشسته و ازکارافتاده یا همسر وظیفه بگیر در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان میباشد.
- مبلغ تسهیلات فقط به حساب بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر وظیفه بگیر که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی و یا مستمری ازکارافتادگی و وظیفه بگیری دریافت مینماید، واریز خواهد شد.
- دوره بازپرداخت تسهیلات ۶۰ ماهه و نرخ کارمزد آن ۴ درصد میباشد که ماهانه از حقوق بازنشسته، ازکارافتاده و یا وظیفه بگیر کسر خواهد شد.
- در هنگام ثبت نام متقاضی از تاریخ عقدنامه فرزند نباید بیش از یکسال گذشته باشد، ضمن آنکه تاریخ وقوع عقد باید پس از تاریخ بازنشستگی عضو باشد.
- تسهیلات به هر فرزند یکبار و حداکثر برای سه فرزند صرفاٌ به مستخدمین بازنشسته، از کارافتاده و یا همسر وظیفهبگیر براساس اولویت تاریخ درخواست متقاضی و تایید آن پرداخت میشود و برای فرزندان وظیفهبگیر مجاز نمیباشد.
- در صورتی که پدر و مادر هر دو مشترک صندوق باشند، برای هریک حداکثر سه فقره تسهیلات به فرزندان ایشان پرداخت میگردد.
- بازنشستگان، ازکارافتادگان و یا همسران وظیفهبگیری که در دورههای قبلی نسبت به دریافت تسهیلات مزبور اقدام نمودهاند، امکان بهرهمندی از مابهالتفاوت تسهیلات برای فرزندان خود نخواهند داشت.
- ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضی ایجاد نخواهد کرد؛ ضمن آنکه به موارد ارائه اطلاعات اشتباه و یا مدارک ناقص در هنگام ثبت نام، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- پس از انجام کامل ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله تسهیلات دریافتی قبلی و مدارک ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و واجدین شرایط تعیین میشوند و صندوق نسبت به واریز وجه به حساب متقاضیان اقدام مینماید.
- در صورت فوت بازنشسته، از کارافتاده و یا همسر وظیفه بگیر، باقی مانده اقساط تسهیلات مذکور مشروط به ارسال مکتوب مستندات فوت از سوی بانک ذیربط، توسط صندوق تسویه خواهد شد.
مدارک مورد نیاز دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج
- تکمیل فرمهای مشخصات فردی، پرسنلی، مشخصات همسر و فرزندان در سامانه خدمات الکترونیکی
- ایجاد درخواست تسهیلات و بارگذاری تصویر مدارک (شناسنامه و کارت ملی بازنشسته / از کارافتاده– عروس و داماد)
- بارگذاری تصویر صفحه اول شناسنامه و صفحهای که مشخصات همسر و فرزندان قید شده باشد، الزامی است.
- بارگذاری تصویر عقدنامه و صفحاتی که مشخصات زوجین (عروس و داماد) قید شده باشد، الزامی است.
- درج صحیح شناسه سند و رمز تصدیق قید شده در برگه عقدنامه در فرم ثبت اطلاعات الزامی است.
صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها به منظور حمایت از فرزندان بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیر عضو صندوق که در حال انجام تحصیلات عالی میباشند، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی برای مقاطع کاردانی - کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب مبلغ دویست، سیصد و چهارصد میلیون ریال را پیش بینی و به اجرا گذاشته است. بر این اساس، آن دسته از بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیری که فرزندان آنها در مقاطع یاد شده در حال تحصیل باشند، میتوانند در طول دوره تحصیل نسبت به درخواست این تسهیلات با توجه به شرایط و ضوابط زیر، از طریق مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق به نشانی https://es.sbbiran.ir و ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی
- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی به فرزندان بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیر منوط به در قید حیات بودن و عضویت بازنشسته، ازکار افتادگان و همسر وظیفه بگیر در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان میباشد.
- بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیر که در دورههای قبلی نسبت به دریافت تسهیلات مزبور اقدام نمودهاند، امکان بهرهمندی از مابهالتفاوت تسهیلات برای فرزندان خود نخواهند داشت.
- هر فرزند بازنشسته، ازکار افتادگان و یا همسر وظیفه بگیر در طول دوران تحصیلات عالی، فقط یکبار میتواند از این تسهیلات استفاده نماید.
- بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیر میتواند حداکثر برای سه فرزندشان به ترتیب اولویت تاریخ درخواست متقاضی و تایید آن، این تسهیلات را دریافت نمایند.
- در هنگام درخواست تسهیلات، فرزند دانشجوی بازنشسته، ازکار افتادگان و همسر وظیفه بگیر می بایست در حال اشتغال تحصیل و تحت تکفل ایشان باشد
- شرط سنی برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه دانشجویی برای مقطع کاردانی - کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب حداکثر ۲۴، ۲۷ و ۳۰ سال تمام میباشد.
- دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ ماهه و با نرخ کارمزد ۴ درصد است که ماهانه از حقوق متقاضی کسر خواهد شد.
- ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضی ایجاد نخواهد کرد؛ ضمن آنکه به موارد ارائه اطلاعات اشتباه و یا مدارک ناقص در هنگام ثبت نام، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- برای ثبت نام این تسهیلات ابتدا متقاضی با مراجعه به سامانه استعلام مدرک تحصیلی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از طریق درگاه اطلاعرسانی خدمات الکترونیکی دولت (الزاماً با توجه به در دسترس بودن خط موبایل معرفی شده از طرف دانشجو به مرکز علمی مربوطه)، نسبت به دریافت کد پیگیری اشتغال به تحصیل اقدام نموده و در ادامه به سامانه خدمات الکترونیکی صندوق مراجعه کرده و نسبت به انجام کامل ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز و نیز ثبت کد پیگیری دریافتی اقدام مینماید. (تبصره : در خصوص فرزند بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیری که در دانشگاهها و مراکز علمی خارج از کشور مشغول به تحصیل می باشند، صحه گذاری شرایط دریافت تسهیلات منوط به بارگذاری گواهی اشتغال به تحصیل اخذ شده از سامانه مدیریت یکپارچه خدمات کنسولی(میخک) و امکان تایید آن توسط صندوق با کد اخذ شده میباشد.)
- سوابق قبلی متقاضی و مدارک ارسالی توسط صندوق مورد بررسی قرار گرفته و پس از صحهگذاری و تایید، نسبت به تامین اعتبار و پرداخت این تسهیلات اقدام میشود. همچنین با اعلام آن به بانک ذیربط نسبت به کسر اقساط این تسهیلات توسط بانک اقدام خواهد شد.
- در صورت فوت بازنشسته، ازکار افتادگان و یا همسر وظیفه بگیر، باقیمانده اقساط تسهیلات مذکور مشروط به ارسال مکتوب مستندات فوت از سوی بانک ذیربط، توسط صندوق تسویه خواهد شد.
مدارک مورد نیاز دریافت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی
- تکمیل فرمهای مشخصات فردی، پرسنلی، مشخصات فرزندان در درگاه خدمات الکترونیکی
- دریافت و ثبت کد پیگیری اشتغال به تحصیل توسط متقاضی در حال تحصیل در داخل کشور در درگاه خدمات الکترونیکی
- بارگذاری تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده متقاضی و فرزند در حال تحصیل آن
- بارگذاری گواهی اشتغال به تحصیل اخذ شده از سامانه میخک(در خصوص فرزند بازنشسته، از کارافتاده و یا همسر وظیفه بگیر در حال تحصیل در خارج از کشور)؛
در صورت فوت بازنشسته و ازکارافتاده و یا فوت همسرش، کمک هزینهای به اعضای خانواده متوفی معادل ۱۲۰ درصد حداقل حکم حقوق بازنشستگان دولت ابلاغی قانون بودجه سالانه کشور (مبلغ یکصدو چهل میلیون و چهارصد هزار ریال در سال ۱۴۰۴) به منظور تامین بخشی از هزینههای کفن و دفن و مجالس ترحیم پیشبینی شده است که بازماندگان متوفی میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان نسبت به درخواست دریافت آن اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه مجالس ترحیم
- کمک هزینه به خانواده متوفی در صورت عضویت بازنشسته و ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و از کارافتادگان قابل پرداخت خواهد بود.
- کمک هزینه مذکور در صورت داشتن وظیفه بگیر به یکی از آنها با ارسال مدارک به بانک ذیربط(گواهی فوت، تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی) و چنانچه متوفی فاقد وظیفه بگیر باشد، فقط هزینههای اولیه کفن و دفن و مجالس ترحیم حداکثر تا ۱۲۰ درصد حداقل حکم حقوق بازنشستگان و وظیفه بگیران به فردی از بازماندگان او که صورت حساب هزینههای دفن و کفن و برگزاری مجالس ترحیم را به همراه مدارک فوق الذکر ارائه نماید، پرداخت میگردد.
- در زمان حیات مشترک بازنشسته و یا ازکارافتاده، این کمک هزینه برای فوت همسر(فقط یک همسر) به وی قابل پرداخت خواهد بود.
- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید به صندوق ارسال میشود تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک اقدام شده و بانک نسبت به واریز این کمک هزینه به حساب متقاضی اقدام نماید.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه مجالس ترحیم
- نامه درخواست متقاضی
- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته، ازکارافتاده متوفی و یا همسر متوفی بازنشسته و ازکارافتاده
- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی
- گواهی فوت
- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز
صندوق به منظور تامین بخشی از هزینههای درمانی، آموزشی اعضا و فرزندان معلول ذهنی و جسمی آنها در مراکز رسمی و یا نگهداری فرزندان معلول ذهنی و جسمی که امکان آموزش و درمان آنها در مراکز رسمی وجود نداشته باشد و یا این مراکز از پذیرش آنها خودداری نمایند، مبلغ ماهانه پانزده میلیون ریال، به منظور پرداخت به اعضاء، حسب شرایط و نیازمندی آنها پیشبینی نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند
ضوابط، شرایط و مدارک دریافت کمک هزینه
جهت احصاء ضوابط، شرایط و مدارک مورد نیاز به منظور دریافت خدمت مذکور به بانک ذیربط مراجعه فرمائید.
صندوق به منظور کمک به تامین قسمتی از هزینههای بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر دائمی (فقط یک همسر) آنها که به علت کهولت سن و یا نداشتن خانواده و امکانات میبایست در سرای سالمندان و یا مراکز بهزیستی اسکان و نگهداری شوند و یا به دلیل ابتلا به بیماری سخت و صعب العلاج به طور دائم در منزل بستری و تحت درمان باشند (مشروط به اینکه تحت هیچ عنوان از خدمات بیمه ای و درمانی سایر مراکز درمانی و بهزیستی به استثنای بانکها استفاده ننمایند)، پرداخت مبلغ ماهانه پانزده میلیون ریال، به منظور اعطا به بازنشستگان و ازکارافتادگان و همسر وظیفهبگیر عضو، حسب شرایط و نیازمندی آنها فراهم نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند
ضوابط، شرایط و مدارک دریافت کمک هزینه
جهت احصاء ضوابط، شرایط و مدارک مورد نیاز به منظور دریافت خدمت مذکور به بانک ذیربط مراجعه فرمائید.
به منظور تامین بخشی از هزینههای درمانی بازنشستگان، ازکارافتادگان و افراد تحت تکفل آنها در موارد استثنائی و خاص و به دلیل عدم بضاعت مالی، صندوق شرایط پرداخت مبلغ پانزده میلیون ریال را به اعضا، حسب شرایط و نیازمندی آنها فراهم نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند
ضوابط، شرایط و مدارک دریافت کمک هزینه
جهت احصاء ضوابط، شرایط و مدارک مورد نیاز به منظور دریافت خدمت مذکور به بانک ذیربط مراجعه فرمائید.
در راستای تکریم و ارج نهادن به مقام بازنشستگان و ازکارافتادگان گرامی، صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها پرداختهایی را در قالب هدیه روز تولد، بزرگداشت روز خانواده و تکریم بازنشستگان (۳۱ خردادماه) و سالروز تاسیس صندوق (۲۵ تیرماه) هر مناسبت مبلغ ده میلیون ریال پیش بینی نموده است که با توجه به شرایط و ضوابط زیر به اعضای صندوق تامین رفاه پرداخت خواهد شد.
ضوابط و شرایط دریافت پرداخت مناسبتی
- عضویت بازنشسته،ازکارافتاده و همسران وظیفه بگیر در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان
- در خصوص بازنشسته یا ازکارافتاده متوفی دارای چند همسر، این مبلغ به نسبت مساوی تقسیم و به آنها پرداخت میگردد.
- دریافت هدیه روز تولد منوط به تکمیل پروفایل کاربری مستمری بگیر در سامانه خدمات الکترونیکی صندوق به نشانی https://es.sbbiran.ir توسط متقاضی میباشد. از این رو تکمیل پروفایل کاربری برای تمامی بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفه بگیر الزامی می باشد.
تبصره: برای سال جاری هدیه روز تولد مشمولین متولد فروردین و اردیبهشت پس از اخذ اطلاعات از بانک ذیربط یکجا پرداخت خواهد شد ضمن آنکه در صورتی که متقاضی موفق به تکمیل تاریخ تولد در پروفایل کاربری نشود، در پایان سال و با هماهنگی بانک ذیربط پس از تامین اعتبار پرداخت انجام خواهد شد.
- پرداخت مناسبتی "سالروز تاسیس صندوق" و روز "خانواده و تکریم بازنششستگان" در مقاطع یاد شده براساس اطلاعات فایل حقوق ماه مورد نظر و منوط به ارسال به موقع فایل اطلاعات مشمولین(حداکثر تا بیست و دوم ماه مورد نظر) از سوی بانک ذیربط برای انجام فرایند تامین اعتبار می باشد.
مدارک مورد نیاز دریافت پرداخت مناسبتی
- ثبت و تکمیل اطلاعات پروفایل کاربری متقاضی مشمول در سامانه خدمات الکترونیکی صندوق
- آخرین لیست بروز شده اطلاعات بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفه بگیر توسط بانک ذیربط
با هدف کمک به افزایش سلامتی و نشاط روحی و جسمی بازنشستگان و ازکارافتادگان گرامی، صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها پرداخت مبلغ چهل میلیون ریال تحت عنوان کمک هزینه سفر را برای بازنشستگان، ازکار افتادگان و همسران وظیفه بگیر پیش بینی نموده است که با توجه به شرایط و ضوابط زیر به اعضای صندوق تامین رفاه پرداخت خواهد شد.
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه سفر
- عضویت بازنشسته،ازکارافتاده و همسر وظیفه بگیر در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان
- در خصوص بازنشسته یا ازکارافتاده متوفی دارای چند همسر، این مبلغ به نسبت مساوی تقسیم و به آنها پرداخت میگردد.
- پرداخت کمک هزینه سفر در انتهای سال و براساس اطلاعات فایل حقوق اسفند ماه و منوط به ارسال به موقع فایل اطلاعات مشمولین(حداکثر تا بیستم ماه مورد نظر) از سوی بانک ذیربط برای انجام فرایند تامین اعتبار می باشد.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه سفر
- آخرین لیست بروز شده اطلاعات بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفه بگیر ارسالی توسط بانک ذیربط