- بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفهبگیر میبایست عضو صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان بوده و حداقل ۱۲ حق عضویت پرداخته باشند.
- مبلغ تسهیلات فقط به حساب بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر وظیفهبگیری که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی، ازکارافتادگی و یا وظیفه دریافت مینماید، واریز خواهد شد.
- در صورت فوت بازنشسته یا ازکارافتاده، همسران آنها میتوانند با پرداخت یکباره ۱۲ ماه حق عضویت، این تسهیلات را دریافت نمایند. چنانچه مستخدم متوفی بیش از یک همسر دائمی داشته باشد، تسهیلات اعطایی به نسبت مساوی بین همسران وی تقسیم میگردد.
- دوره بازپرداخت تسهیلات ۶۰ ماهه و کارمزد سالیانه ۵ درصد است که ماهانه از حساب حقوقی دریافت کننده تسهیلات کسر خواهد شد.
- تجدید تسهیلات قرض الحسنه ضروری پس از واریز ۲۴ قسط از تاریخ دریافت بلامانع است، منوط به اینکه باقیمانده تسهیلات قبلی همزمان با دریافت تسهیلات جدید تسویه گردد.
- در شرایط افزایش مبلغ تسهیلات اعطایی به منظور پرداخت مابهالتفاوت تسهیلات، به هنگام ثبت نام میبایست حداقل از پرداخت ۱۲ قسط تسهیلات دوره گذشته سپری شده باشد.
- علاوه بر تکمیل فرمها و بارگذاری مدارک در سامانه خدمات الکترونیکی، متقاضی می بایست ضمن مراجعه به بانک ذیربط نسبت به تکمیل و امضای فرم انعقاد قرارداد (بین متقاضی و بانک به نیابت از طرف صندوق) اقدام نمایند.
- پرداخت تسهیلات مذکور به زن وشوهری که هر دو مشترک صندوق باشند، بلامانع است.
- مجموع اقساط ماهانه انواع تسهیلات دریافتی متقاضی (اعم از صندوق و بانک) نباید از دو سوم مجموع حقوق و حق رفاه مستمری بگیر تجاوز نماید.
- ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضی ایجاد نخواهد کرد؛ ضمن آنکه به موارد ارائه اطلاعات اشتباه و یا مدارک ناقص در هنگام ثبت نام، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- پس از انجام کامل ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله تسهیلات دریافتی قبلی و سایر مدارک ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و واجدین شرایط تعیین و به بانک اعلام خواهند شد تا نسبت به واریز وجه به حساب حقوقی آنها اقدام نمایند.
- در صورت فوت بازنشسته و یا ازکارافتاده، باقیمانده اقساط تسهیلات مذکور توسط صندوق تسویه خواهد شد.
- تکمیل فرمهای مشخصات فردی و پرسنلی و همسر و فرزندان در درگاه خدمات الکترونیکی
- بارگذاری تصویر مدارک (صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر وظیفه بگیر)
به منظور ارائه خدمات حمایتی به بازنشستگان و ازکارافتادگان معزز، صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها اعطای تسهیلات قرضالحسنه ازدواج به مبلغ پانصد میلیون ریال را با شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آیین نامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان برای آنها فراهم نموده است. متقاضیان واجد شرایط میتوانند با مراجعه به درگاه خدمات الکترونیکی صندوق به نشانی https://es.sbbiran.ir نسبت به ثبت نام و بارگذاری مدارک مورد نیاز اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به فرزندان بازنشستگان و ازکارافتادگان منوط به در قید حیات بودن و عضویت بازنشسته و ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان میباشد.
- مبلغ تسهیلات فقط به حساب بازنشسته و یا ازکارافتاده که در سیستم احکام درج شده و از این حساب حقوق بازنشستگی و یا مستمری ازکارافتادگی دریافت مینماید، واریز خواهد شد.
- دوره بازپرداخت تسهیلات ۶۰ ماهه و بدون کارمزد میباشد که ماهانه از حساب حقوقی بازنشسته و یا ازکارافتاده کسر خواهد شد.
- در هنگام ثبت نام متقاضی از تاریخ عقدنامه فرزند نباید بیش از یکسال گذشته باشد ضمن آنکه تاریخ وقوع عقد باید پس از تاریخ بازنشستگی عضو باشد.
- تسهیلات به هر فرزند یکبار و حداکثر برای دو فرزند صرفاٌ به مستخدمین بازنشسته یا از کارافتاده پرداخت میشود و برای همسران یا فرزندان وظیفه بگیر مجاز نمیباشد.
- در صورتی که پدر و مادر هر دو مشترک صندوق باشند، برای هریک حداکثر دو فقره تسهیلات به فرزندان ایشان پرداخت میگردد.
- بازنشستگان و ازکارافتادگانی که در دورههای قبلی نسبت به دریافت تسهیلات مزبور اقدام نمودهاند، امکان ثبت نام و بهرهمندی از مابهالتفاوت تسهیلات برای فرزندان خود نخواهند داشت.
- ثبت نام در سامانه، حقی را برای پرداخت تسهیلات به متقاضی ایجاد نخواهد کرد؛ ضمن آنکه به موارد ارائه اطلاعات اشتباه و یا مدارک ناقص در هنگام ثبت نام، ترتیب اثر داده نخواهد شد.
- پس از انجام کامل ثبت نام، سوابق متقاضیان از جمله تسهیلات دریافتی قبلی و مدارک ارسالی مورد بررسی قرار گرفته و واجدین شرایط تعیین میشوند و صندوق نسبت به واریز وجه به حساب متقاضیان اقدام مینماید.
- در صورت فوت بازنشسته و یا از کارافتاده، باقی مانده اقساط تسهیلات مذکور توسط صندوق تسویه خواهد شد.
- تکمیل فرمهای مشخصات فردی، پرسنلی، مشخصات همسر و فرزندان در درگاه خدمات الکترونیکی
- بارگذاری تصویر مدارک (شناسنامه و کارت ملی بازنشسته / از کارافتاده– عروس و داماد)
- تصویر صفحه اول شناسنامه و صفحهای که مشخصات همسر و فرزندان قید شده باشد، الزامی است.
- تصویر عقدنامه و صفحاتی که مشخصات زوجین (عروس و داماد) قید شده باشد، الزامی است.
</div>
صندوق بازنشستگی کارکنان بانکها به منظور حمایت از فرزندان بازنشستگان و ازکار افتادگان عضو صندوق که در حال انجام تحصیلات عالی میباشند، پرداخت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی به مبلغ دویست میلیون ریال را پیش بینی و به اجرا گذاشته است. بر این اساس، آن دسته از بازنشستگان و ازکار افتادگانی که فرزندان آنها در مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و یا دکترا در حال تحصیل باشند، میتوانند در طول دوره تحصیل نسبت به درخواست این تسهیلات با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آیین نامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان اقدام نمایند
ضوابط و شرایط دریافت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی
۱- پرداخت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی به فرزندان بازنشستگان و ازکارافتادگان منوط به در قید حیات بودن و عضویت بازنشسته و ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان میباشد.
۲- بازنشستگان و ازکارافتادگانی که در دورههای قبلی نسبت به دریافت تسهیلات مزبور اقدام نمودهاند، امکان ثبت نام و بهرهمندی از مابهالتفاوت تسهیلات برای فرزندان خود نخواهند داشت.
۳- هر فرزند بازنشسته یا از کارافتاده در طول دوران تحصیلات عالی، فقط یکبار میتواند از این تسهیلات استفاده نماید.
۴- بازنشستگان و ازکارافتادگان میتواند حداکثر برای دو فرزندشان این تسهیلات را دریافت نمایند.
۵- در هنگام درخواست تسهیلات، فرزند دانشجوی بازنشسته و یا ازکارافتاده می بایست تحت تکفل ایشان باشد
۶- شرط سنی برای دریافت تسهیلات قرضالحسنه دانشجویی برای مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا به ترتیب حداکثر ۲۴، ۲۷ و ۳۰ سال تمام میباشد.
۷- دوره بازپرداخت تسهیلات ۲۰ ماهه و بدون کارمزد است که ماهانه از حساب حقوقی متقاضی کسر خواهد شد.۸- ارائه معرفی نامه دانشگاه و یا مراکز علمی (مورد تایید وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) محل تحصیل الزامی میباشد.
۹- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید به صندوق ارسال میشود تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک اقدام شده و بانک نسبت به واریز این تسهیلات به حساب متقاضی اقدام نماید.
۱۰- در صورت فوت بازنشسته و یا ازکارافتاده، باقیمانده اقساط تسهیلات مذکور توسط صندوق تسویه خواهد شد.
مدارک مورد نیاز دریافت تسهیلات قرض الحسنه دانشجویی
۱- نامه درخواست متقاضی
۲- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده متقاضی و فرزند در حال تحصیل آن
۳- گواهی اشتغال به تحصیل (معرفی نامه دانشگاه) فرزند بازنشسته یا از کارافتاده
۴- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز
در صورت فوت بازنشسته و ازکارافتاده و یا فوت همسرش، کمک هزینهای به اعضای خانواده متوفی معادل ۱۲۰ درصد حداقل حکم حقوق بازنشستگان دولت ابلاغی قانون بودجه سالانه کشور (مبلغ یکصدو هشت میلیون ریال در سال ۱۴۰۳) به منظور تامین بخشی از هزینههای کفن و دفن و مجالس ترحیم پیشبینی شده است که بازماندگان متوفی میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان نسبت به درخواست دریافت آن اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه مجالس ترحیم
۱- کمک هزینه به خانواده متوفی در صورت عضویت بازنشسته و ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و از کارافتادگان قابل پرداخت خواهد بود.
۲- کمک هزینه مذکور در صورت داشتن وظیفه بگیر به یکی از آنها با ارسال مدارک(گواهی فوت، تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی) و چنانچه متوفی فاقد وظیفه بگیر باشد، به فردی از بازماندگان او که صورت حساب هزینههای دفن وکفن و برگزاری مجالس ترحیم را به همراه مدارک فوق الذکر ارائه نماید، پرداخت میگردد.
۳- در زمان حیات مشترک بازنشسته و یا ازکارافتاده، این کمک هزینه برای فوت همسر(فقط یک همسر) به وی قابل پرداخت خواهد بود.
۴- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید به صندوق ارسال میشود تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک اقدام شده و بانک نسبت به واریز این کمک هزینه به حساب متقاضی اقدام نماید.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه مجالس ترحیم
۱- نامه درخواست متقاضی
۲- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده متوفی و یا همسر متوفی بازنشسته و ازکارافتاده
۳- ارائه اصل و تصویر شناسنامه و کارت ملی متقاضی
۴- گواهی فوت
۵- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز
به منظور تامین بخشی از هزینههای اعزام مستمریبگیران بیمار به خارج کشور، صندوق برای اعضاء، حسب شرایط و نیازمندی آنها، کمک هزینهای به مبلغ حداکثر پنج میلیون ریال را تمهید نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه اعزام بیمار به خارج از کشور
۱- عضویت بازنشسته و یا از کارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان
۲- ارائه گواهی یا تاییدیه مراجع ذیصلاح(شورای عالی پزشکی خارج از کشور و سایر مراجع معتبر)
۳- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید به صندوق ارسال میشود تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک اقدام شده و بانک نسبت به واریز این کمک هزینه به حساب متقاضی اقدام نماید.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه اعزام بیمار به خارج از کشور
۱- نامه درخواست متقاضی
۲- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده متقاضی اعزام
۳- گواهی یا تاییدیه شورای عالی پزشکی خارج کشور(درمان خارج از کشور)
۴- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز
صندوق به منظور تامین بخشی از هزینههای درمانی، آموزشی اعضا و فرزندان معلول ذهنی و جسمی آنها در مراکز رسمی و یا نگهداری فرزندان معلول ذهنی و جسمی که امکان آموزش و درمان آنها در مراکز رسمی وجود نداشته باشد و یا این مراکز از پذیرش آنها خودداری نمایند، حداکثر تا مبلغ یکصدو هشتاد میلیون ریال در سال (ماهانه پانزده میلیون ریال)، را برای پرداخت به اعضاء، حسب شرایط و نیازمندی آنها پیشبینی نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند.
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه نگهداری فرزندان
۱- عضویت بازنشسته و یا ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان
۲- ارائه گواهی یا تاییدیه مراجع ذیصلاح( سازمان بهزیستی، مراکز درمانی و نگهداری و سایر مراجع معتبر)
۳- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید به صندوق ارسال شده تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک ذیربط اقدام شود و بانک نسبت به واریز این کمک هزینه به حساب متقاضی اقدام نماید.۴- بانک می بایست به صورت مستمر شرایط ادامه دریافت کمک هزینه توسط متقاضی را از مراجع ذیصلاح استعلام نماید.
۵- متقاضی مکلف است در صورت عدم احراز شرایط استمرار دریافت کمک هزینه، موضوع را به بانک و صندوق اطلاع دهد.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه نگهداری فرزندان
۱- نامه درخواست متقاضی
۲- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده متقاضی و فرزند معلول آن
۳- گواهی سازمان بهزیستی و مراکز نگهداری و درمانی
۴- تاییدیه کمیسیون تشخیص معلولیت
۵- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز
صندوق به منظور کمک به تامین قسمتی از هزینههای بازنشسته، ازکارافتاده و یا همسر دائمی (فقط یک همسر) آنها که به علت کهولت سن و یا نداشتن خانواده و امکانات میبایست در سرای سالمندان و یا مراکز بهزیستی نگهداری شوند و یا به دلیل ابتلا به بیماری سخت به طور دائم در منزل بستری و تحت درمان باشند (مشروط به اینکه تحت هیچ عنوان از خدمات بیمه ای و درمانی سایر مراکز درمانی و بهزیستی به استثنای بانکها استفاده ننمایند)، پرداخت حداکثر تا مبلغ یکصدو هشتاد میلیون ریال در سال (ماهانه پانزده میلیون ریال)، برای بازنشستگان و ازکارافتادگان و همسر وظیفهبگیر عضو، حسب شرایط و نیازمندی آنها فراهم نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه نگهداری مستمری بگیر
۱- عضویت بازنشسته و یا ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان
۲- ارائه گواهی یا تاییدیه مراجع ذیصلاح(سازمان بهزیستی، مراکز درمانی و نگهداری و یا سایر مراجع معتبر)
۳- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و بعد از تایید به صندوق ارسال میشود تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک ذیربط اقدام شده و بانک نسبت به واریز آن به حساب متقاضی اقدام نماید.
۴- بانک می بایست به صورت مستمر شرایط ادامه دریافت کمک هزینه توسط متقاضی را از مراجع ذیصلاح استعلام نماید.
۵- متقاضی مکلف است در صورت عدم احراز شرایط استمرار دریافت کمک هزینه، موضوع را به بانک و صندوق اطلاع دهد.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه نگهداری مستمری بگیر
۱- نامه درخواست تقاضا از سوی مستمریبگیر یا نزدیکان (در صورت عدم امکان ارائه از سوی مستمریبگیر)
۲- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده و همسر دائمی متقاضی
۳- گواهی سازمان بهزیستی و یا مراکز درمانی معتبر (بازنشسته یا از کارافتاده دارای بیماری خاص یا نیازمند نگهداری)
۴- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز
به منظور تامین بخشی از هزینههای درمانی بازنشستگان، ازکارافتادگان و افراد تحت تکفل آنها در موارد استثنائی و خاص و به دلیل عدم بضاعت مالی، صندوق شرایط پرداخت حداکثر تا مبلغ پانزده میلیون ریال را به اعضا، حسب شرایط و نیازمندی آنها فراهم نموده است که میتوانند با توجه به شرایط و ضوابط زیر و در چارچوب آییننامه صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان در این خصوص اقدام نمایند
ضوابط و شرایط دریافت کمک هزینه درمانی
۱- عضویت بازنشسته و یا ازکارافتاده در صندوق تامین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان
۲- ارائه گواهی یا تاییدیه مراجع ذیصلاح(مراکز درمانی و سایر مراجع معتبر)
۳- پس از ارائه درخواست از سوی متقاضی به بانک ذیربط، مدارک ارسالی توسط بانک مورد بررسی قرار گرفته و پس از تایید به صندوق ارسال میشود تا پس از بررسی و صحهگذاری توسط صندوق، نسبت به تامین اعتبار و اعلام به بانک اقدام شده و بانک نسبت به واریز آن به حساب متقاضی اقدام نماید.
مدارک مورد نیاز دریافت کمک هزینه درمانی
۱- نامه درخواست متقاضی
۲- تصویر صفحات شناسنامه و کارت ملی بازنشسته و ازکارافتاده و افراد تحت تکفل متقاضی
۳- گواهی و تاییدیه مراکز درمانی
۴- سایر مدارک درخواستی از سوی بانک ذیربط حسب نیاز