:: ::

 

صفحه نخست
فواید جعفری برای سلامتی

چهارشنبه96/11/11

جعفری؛ از سلامت قلب تا پاکسازی بدن

فواید جعفری برای سلامتی

منبع: همشهری آنلاین

بیشتر افراد تصور می‌کنند جعفری چیزی بیشتر از تزئین بشقاب غذا یا طعم دادن به آن نیست، اما ۲۰۰۰ سال است که از جعفری استفاده می‌شود و علم نشان داده که فواید زیادی برای سلامتی دارد.

گیاه جعفری بی‌نهایت مفید بوده و حاوی ترکیباتی است که می‌توانند از شما در برابر سرطان دفاع کرده و سیستم ایمنی‌تان را تقویت کنند.

جعفری دارای ویتامین‌هایC، K وA بوده و مواد معدنی زیادی مانند آهن، کلسیم و پتاسیم دارد. این گیاه بیشتر از آنچه بیشتر مردم فکر می‌کنند مغذی است.

 1. کاهش التهاب

جعفری برای افرادی که آرتروز دارند بسیار مفید است چون روغنی به نام یوژنول دارد که ضدالتهاب بوده و می‌تواند به میزان قابل توجهی از التهاب کاسته و درد مفاصل را تسکین بدهد.

2. منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان‌ها

جعفری منبع غنی از آنتی‌اکسیدان‌هایی است که با آسیب‌های سلولی ناشی از رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کنند. آنتی‌اکسیدان‌های جعفری شامل لوتئین است که با استرس اکسیداتیو در بدن مبارزه می‌کند. جعفری منبع خوبی از ویتامین‌هایA وC است که این دو نیز خاصیت آنتی‌اکسیدانی دارند.

3. پاکسازی طبیعی بدن

جعفری می‌تواند به عملکرد کبد کمک کرده و دفع طبیعی سموم از بدن را بهبود بدهد. جعفری حاوی دو ترکیب به نام‌های آپیژنین و میریستیسین است که تولید آنزیم‌های کبد را افزایش می‌دهند.

4. خاصیت آنتی باکتریال

جعفری، منبع عالی یک آنتی باکتریال به نام کلروفیل است که با باکتری‌های بدن مبارزه کرده و می‌تواند عفونت را متوقف کند. جعفری برای نابود کردن باکتری‌های داخل دهان که باعث بد بو شدن آن می‌شوند نیز مفید است، بنابراین جویدن جعفری بعد از غذا می‌تواند کمک کند تنفس‌تان بد بو نشود.

5. کنترل دیابت

در طب سنتی ترکیه از جعفری برای درمان دیابت استفاده می‌شود چون توانایی این گیاه در کنترل قند خون توسط آزمایشات علمی ثابت شده است. محققان، جعفری را روی موش‌هایی که دیابت داشتند تست کردند و دریافتند مصرف جعفری طی یک دوره‌ی یک ماهه توانسته بود قند خون را کاهش بدهد.

6. کاهش ریسک سرطان

مصرف منظم جعفری می‌تواند ریسک سرطان را هم کاهش بدهد. جعفری دارای مقادیر زیادی فلاوونوئید به نام آپیژنین است که گفته می‌شود به پیشگیری از سرطان‌هایی مانند سرطان پوست، سرطان سینه و سرطان پروستات کمک می‌کند. آپیژنین هم نوعی آنتی‌اکسیدان است که خاصیت ضدالتهابی دارد.

7. محافظت از قلب و رگ‌های خونی

اسیدآمینه‌ای به نام هوموسیستئین وجود دارد که می‌تواند به قلب و رگ‌های خونی آسیب بزند و جعفری می‌تواند با آن مبارزه کند. جعفری حاوی مقدار مناسبی از اسید فولیک است که از مقدار هوموسیستئین‌های مضر در خون کم می‌کند. این اتفاق می‌تواند در کمک به پیشگیری از سکته‌ی مغزی و حمله‌ی قلبی مفید باشد.

8. تقویت استخوان‌ها

تنها دو قاشق چای‌خوری جعفری بیشتر از 15 درصد از نیاز روزانه‌ی شما به ویتامینK را تأمین می‌کند. بدن از ویتامینK برای تولید پروتئینی به نام اوستئوکلسین استفاده می‌کند. اوستئوکلسین در پروسه‌ی استخوان سازی و تقویت آن‌ها کاربرد دارد. ویتامینK مانع تجمع کلسیم در بافت‌های بدن می‌شود. اگر تجمع کلسیم در بافت‌های بدن زیاد شود می‌تواند بیماری‌های قلبی و عروقی ایجاد کند.

9. تقویت سیستم ایمنی

جعفری دارای عناصری است که سیستم ایمنی را تقویت می‌کنند. کلروفیل موجود در جعفری با عفونت‌های باکتریایی و قارچی مبارزه می‌کند. ویتامینA، تأثیرگذاری سلول‌های سفید خون را بهبود بخشیده و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن نیز به مبارزه با سرطان و حتی علائم پیری کمک می‌کند.

10. پیشگیری از سنگ کلیه

جعفری ادرارآور است، یعنی پروسه‌ی جریان مایعات را در بدن بهتر می‌کند. این تأثیر کمک می‌کند از تشکیل سنگ کلیه جلوگیری شود و مایعات زیادی در بدن جمع نشود. بهبود جریان مایعات در بدن به مبارزه با سنگ صفرا و عفونت‌های ادراری نیز کمک کرده و از نفخ زیاد هم پیشگیری می‌کند.