:: ::

 

یکشنبه 1400/05/10

 

شرکت پورشه هم وارد صنعت فضایی شد

 

منبع:دنیای اقتصاد

 

ایسنا: ایلان ماسک و جف بزوس دو تن از ثروتمندترین کارآفرینان دنیا و از سردمداران صنعت فضایی خصوصی، اکنون رقیب جدی و جدیدی به نام شرکت پورشه را رودرروی خود می‌بینند. به گزارش آی‌ای، به نظر می‌رسد شرکت خودروسازی آلمانی پورشه نیز در حال سرمایه‌گذاری روی یک استارت‌آپ فضایی به نام «ایسار ایرواسپیس» (Isar Aerospace) برای دستیابی زودهنگام به فناوری‌های نوپای فضایی است. حتی اگر پورشه از پس این چالش برنیاید، باز هم می‌تواند فناوری‌های فضایی پیشرفته را وارد صنعت خودرو کند که یک مزیت قابل‌توجه خواهد بود. این خودروساز به همراه دو سرمایه‌گذار دیگر مجموعا ۱۶۵ میلیون دلار برای این کار اختصاص داده است. در حالی که این استارت‌آپ هنوز نوپا و کم کار است، اما جاه‌طلبی‌های آن بسیار زیاد است و هدف آن رقابت با شرکت‌های فضایی خصوصی بلو اوریجین متعلق به جف بزوس و اسپیس‌ایکس متعلق به ایلان ماسک با ارائه موشک‌های کم هزینه برای پرتاب ماهواره‌ها به مدار نزدیک زمین است. این استارت‌آپ در اوایل سال جاری شروع به ساخت یک موشک به نام اسپکتروم (Spectrum) کرد که از فناوری چاپ سه‌بعدی و اتوماسیون برای کاهش هزینه‌های تولید در آن استفاده می‌شود.

 

این وسیله پرتابی یک سیستم دو مرحله‌ای است که برای بهینه‌سازی استقرار ماهواره‌های آینده طراحی شده است. این موشک می‌تواند تا هزار کیلوگرم وزن را تحمل کند و از یک موشک مرحله دوم چند احتراقی استفاده می‌کند تا محموله‌های بلند ارتفاع را به مسیر نهایی مداری خود برساند. این استارت‌آپ فضایی به عنوان رقیبی مهم برای ‌اسپیس‌ایکس ‌ و ‌بلو اوریجین، ارزش بررسی را دارد. در سه سالی که از تاسیس آن می‌گذرد، «‌ایسار» تنها ۱۸۰ میلیون دلار سرمایه جمع‌آوری کرده است که مقدار زیادی نیست. این شرکت همچنین هنوز هیچ ماهواره‌ای را به فضا پرتاب نکرده که این به آن معنا است که اگر هم‌اکنون از هم بپاشد، هیچ نتیجه‌ای نداشته است. اما هنوز درباره آن خوش‌بینی وجود دارد.