:: ::

 

صفحه نخست
آشنایی با منابع خوراکی سرشار از ویتامینD

سه شنبه97/08/01

توصیه محققان؛

آشنایی با منابع خوراکی سرشار از ویتامینD

منبع: همشهری آنلاین

به گفته متخصصان تغذیه، به غیر از نورخورشید مواد خوراکی بهترین منبع تامین ویتامینD بدن هستند اما فقط چند ماده خوراکی می‌توانند میزان مورد نیاز این ویتامین را تامین کنند.

به گزارش خبرنگار مهر، عصر دیجیتال موجب افزایش بی‌تحرکی و عدم حضور کمتر در فضاهای باز شده است. در نتیجه ما کمتر در معرض نور خورشید هستیم و ویتامینD کمتری دریافت می‌کنیم که می‌تواند سلامت ما را به خطر انداخته و تاثیر مستقیم بر سلامت استخوان‌ها و سیستم ایمنی بدن ما داشته باشد.

در حال حاضر میزان ویتامینD موردنیاز برای افراد تا سنین ۷۰ سال، ۶۰۰ واحد بین المللیIU در روز و برای افراد بالای ۷۰ سال، ۸۰۰IU است.

بدون در نظر گرفتن مواد خوراکی، ۱۰ تا ۱۵ دقیقه قرارگرفتن صورت، دستان، پاها یا پشت بدن در معرض نورخورشید بدون ضدآفتاب می‌تواند منجر به تولید ویتامینD موردنیاز بدن برای یک هفته شود. اما همیشه این روش امکان پذیر نیست و باید با خوردن منابع خوراکی این ویتامین بدن را تامین کرد. ۵ ماده خوراکی به عنوان بهترین منبع ویتامینD عبارتند از:

۱- شیر: یک لیوان ۲۳۵ میلی لیتری شیر حاوی ۱۰۰IU ویتامینD است.

۲- ماهی تن کنسروشده: ۱۱۴ گرم ماهی تن کنسروشده معادل ۱۵۰IU ویتامینD است.

۳- ماهی چرب: ماهی سالمون به وزن ۸۵ گرم دارای ۴۵۰IU ویتامینD است.

۴- تخم مرغ: یک زرده تخم مرغ حاوی ۴۰IU ویتامینD است.

۵- قارچ‌های رشد یافته در مقابل نورUV: ۱۴۰گرم قارچ رشد یافته در مقابل اشعهUV حاوی ۴۰۰IU ویتامینD هستند.

افرادی که به قدرکافی در معرض نورخورشید قرار نمی‌گیرند و مطمئن نیستند از طریق رژیم غذایی هم به این میزان ویتامین Dدست می‌یابند بهتر است با مشورت پزشک‌شان مکمل مصرف کنند. ویتامین Dبه دوشکل D۳ و D۲ است که پزشک بهترین نوع را برای فرد تشخیص می‌دهد.